Corelatie nu e cauzalitate? Mucus si tuse vs sudoare si endorfine.

Sunt pe punctul sa fac o descoperire monumentala. Premiul Nobel pentru medicina/ sport/ pace are sanse sa ajunga in mainile mele. Caci am descoperit, fara urma de indoiala (?!) urmatoarea certitudine, fara ajutorul cercetatorilor britanici: atunci cand opresc (sau reduc semnificativ) antrenamentele racesc. Si racesc cobza. Pam pam … :)

Noiembrie 2014. Cu viata data complet peste cap #DupaIronman (povestea aici) ma zbat sa mai misc totusi macar un deget din cand in cand si sa nu ies de tot din forma. Nu am mai alergat de aproape 2 saptamani (caci aici, in mijlocul pustietatii unde m-am mutat provizoriu, e cam greu sa iesi pe ulita sa alergi pe intuneric, printre caini maidanezi, santiere si bu-hu-hu-ul specific suburbiei), la bazin nu am mai ajuns de o saptamana, iar pe bicla incerc sa compensez cu iesiri scurte pe MTB in cartier si cateva reprize plictisitoare pe home trainer. Bilant pe juma’ de noiembrie:  14 ore de sport, si alea cu chiu cu vai strecurate, mai ales duminica asta, cand, intr-un moment de “declin statistic” m-am pus pe facut flotari ca sa mai salvez cifrele saptamanii pe ultima suta de metri :).

Este trist, pentru ca imi doresc sa fac antrenamente. Nu mai simt nevoia sa zac, nu mai am nevoie de “odihna”. Sunt gata sa ma pun pe treaba dar programul imi este  zdruncinat de renovare si mutarea in suburbie (la ceea ce imi pare a fi ani lumina de oras si de facilitatile civilizatiei precum un parc iluminat seara …aproximativ (prietenii din Tineretului stiu de ce), un bazin de inot aflat la cateva sute de metri de casa, un magazin alimentar suficient de divers care nu iti cere sa te urci in masina pentru cumparaturi).

Asadar, mai rarut si mai putin sport pentru mine sapatamanile astea. Iar rasplata nu s-a lasat mult asteptata: amigdale umflate, nas infundat si muci (scuze, dar …asta e cuvantul in dictionar), dureri de plamani, tuse, dureri de cap. Multumesc, lege a lui Murphy :)!

Cum vine asta!? Nu e prima data cand mi se intampla (tin minte ca am racit si dupa half-ironman, atunci cand am facut o pauza pentru protejarea articulatiei de la sold, si anul trecut dupa maratonul din Amsterdam cand mi-am pus genunchiul in pioneze), doar ca nu am notat undeva si nu am dovada statistica la mana. Acum am decis sa trec intr-un calendar racelile (care apropos, sunt destul de rare de cand fac sport, spre deosebire de perioada antre-triatlon cand nu ratam nici un virus respirator) si sa fac o analiza adevarata. Cand racesc, cat tine o raceala, cat sport facusem inainte sa racesc? Nu stiu la ce ajuta, dar macar imi concentreaza supararea intr-o directie (caci sunt foarte suparata pe corpul meu pentru asa o surpriza).

De ce? de ce tocmai acum? De ce eu? De ceeeeee? E un fel de razbunare a corpului meu, care a rezistat eroic toata vara in plin sezon competitional ca acum sa dea cu mine de toti peretii? Exista o relatie cauzala intre sport si sanatate, asta e clar (nu zic eu asta), dar este normala o corelatie din asta de aproape 100% intre reducerea activitatii sportive (la un om care face sport mai mult decat recreational) si raceala / viroza care te arunca la pat?

Ei … si daca as sti raspunsul la intrebarea asta …as face istorie, insa din pacate, biologia mea limitata (am mers la olimpiada la biologie in clasa a 7 a pana la faza pe judet :P) nu ma ajuta cu un raspuns. Fir’ar … stiam eu ca mi-am ratat cariera …cred ca medicinist-triatlonist are fi sunat mai bine decat statistician/ project manager – triatlonist. Dar de racit, tot cred ca as fi racit saptamana asta…

PSS: liniadefinish e si pe facebook (aici)

 

Tags: 

Comentarii

Raspunsul e destul de simplu - dupa curse obiectiv in care dai destul de mult (un half, un ironamn, un maraton alergat pentru timp, organismul tau este slabit si vulnerabil. In acel moment imunitatea ta este in scadere si destul de scazuta, astfel ca esti mai vulnerabila la imbolnaviri. In plus, prin transpiratie (in sport) elimini toxinele din corp si poti produce mai multi anti-corpi decat intr-o perioada pasiva. Mai mult decat atat nici psihicul nu te ajuta in perioadele de repaos, pentru ca atunci cand faci sport te simti eliberat, stapan pe orice situatie, un fel de superman, pe cand atunci cand esti in refacere tinzi sa acorzi mai multa atentie unor viroze, dureri de cap etc, deci si psihic esti mai vulnerabila. Drept urmare, in perioadele post obiectiv sportiv da este normal sa te imbolnavesti mai usor si exista sustineri stiintifice :)

Adaugă comentariu nou

Plain text

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Reîncarcă Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.