24 de luni de balaceala, 12 descoperiri despre inot

Ieri am sarbatorit cu o scurta repriza in bazin, cei 2 ani de la prima lectie de inot. Imi amintesc foarte clar acea prima zi, tin minte emotiile si indoielile, ma intrebam daca o sa pot sa invat vreodata sa inot decent, ma intrebam cata apa o sa beau fara voie, cat de rau mi se observa cele 2-3 kg luate de la inceputul iernii (fetele, deh …) si daca o sa ma inteleg bine cu antrenorul :).

Astazi, dupa 460 de km si 280 de ore scufundate in apa,  pot sa spun ca inotul s-a imprimat atat de bine in viata mea incat dupa o pauza de doar o saptamana simt o pofta nebuna de apa cu clor (consumata in costum de baie :P). Si daca ar fi sa trec peste timpi, numar de brate, stiluri de inot si alte tehnicitati, as spune ca am ajuns la cateva concluzii despre acest sport:

1.Plictisit de moarte? Se poate si mai rau …Eu inot intr-un bazin scurt, fara dunga neagra pe mijloc, cu lumina destul de putina si apa suficient de calda ca sa ti se abureasca ochelarii dupa  2 minute.  Uneori inot mult, fara sa vad, sa aud sau sa miros mare lucru. Ma plictisesc rau! Cant in minte, numar brate, “ascult apa”, dar de cele mai multe ori imi vine sa ma lovesc cu capul de marginea bazinului, doar asa de …diversiune :). Partea buna este ca rezistenta la plictiseala, ca si rezistenta la efort, creste cu timpul, iar in lipsa de ocupatie, ajungi sa te concentrezi atat de mult la fiecare miscare incat mai cladesti si un pic de tehnica, prin punctele esentiale :).

2.Mirosul de clor din par nu iese cu nimic. Par uscat, decolorat si usor clorinat? Singurul lucru care mai poate sa il salveze e foarfeca… Si daca tot suntem la capitolul descoperiri ciudate, va spun ca parul de pe corp (ala care exista) se face blond.

3.Un milimetru face diferenta. Inotul este un sport atat de tehnic  incat incep sa cred ca este mai complex decat gimnastica. Daca ti se pare ca o “tsucahara cu intoarcere 1080” e complicata, atunci nu ai idee cata filozofie este in spatele unei singure miscari de brat la inot. Fiecare milimetru conteaza, si se corecteaza cu mii de repetitii.  Tii degetele un pic mai sus, e gresit.  Ai inceput sa tragi apa cu o decimala mai devreme, e gresit. Ai picioarele o idee mai indoite, nu e bine. Cine ar fi crezut asa ceva?

4.Patratelele exista. Exista uneori. In general vara, in plin sezon competitional, ma mandresc cu o serie discreta de patratele pe abdomen. Doamne … ce mandra sunt de patratelele alea, imi vine sa le numar in fiecare dimineata:)! Din pacate acum, in sezonul tragic al kilogramelor in plus, nu prea se mai zaresc, dar eu stiu ca ele inca exista, acolo, sub o patura finuta de grasime. We shall meet again!

5.“Junk miles” sunt junk. Punct. Fir’ar, daca as fi inteles (sau ascultat de altii) ca distantele si “volumul” nu prea conteaza in acest sport cred ca as fi fost cu mult mai rapida astazi, pe orice proba. Pana de curand, am avut o “piatra de moara” legata de gat … obsesia unui Ironman si a celor 3.8km in mare care imi pareau pur si simplu imposibil de inotat. Foarte multa vreme am fost obsedata de distante. De multe ori nu ieseam din bazin pana nu se acumula “norma”, chiar daca facusem deja un antrenament dificil si de pe margine mi se spunea insistent sa ma duc acasa. Ramaneam in bazin pentru inca un kilometru de inotat in coditii de oboseala, fara concentrare, fara tehnica buna si fara nici o logica.  “Junk miles” se numesc in alergare … kilometri facuti fara nici o noima, doar ca sa iti dea un pic de confort mental ca “ai mai facut distanta”.  Imediat dupa Ironman mi-am impus sa schimb strategia mea de antrenament, spre “mai scurt, mai intens, mai cu au si aoleu” iar timpii mei la inot s-au imbunatatit instantaneu. Doar pentru ca acum vin la bazin odihnita si cu chef, fac doar cat mi se cere (nu mai mult), si ma concentrez ca fiecare bazin sa conteze. Nu vantur apa, ci inot.

6.Daca esti cel mai rapid din piscina, e naspa. Desi sunt o inotatoare penibila (as spune mediocra, dar nu merit nici macar acest apelativ considerand timpii de la Mallorca), de cele mai multe ori sunt cea mai rapida din bazin (asta spune multe despre nivelul inotului amator din Romania). Bine, exceptand pustii de 6-8 ani de la grupa de performanta care trec prin perete cu totul si care ma intimideaza pur si simplu :). Uneori imi lipseste pe culoar un inotator mai vitezist de care sa ma mai pot tine sau cu care sa exersez un pic de “stat la plasa”.  Candva piscina era plina de inotatori mai rapizi. Unde au disparut?

7.Plamanii tai pot sa tina o groaza de aer. Atunci cand am inceput sa inot cu capul in apa, simteam ca timpul dintre 2 brate in care nu aveam acces la aer era undeva acolo, la limita suicidului. Apoi am inotat la 3, la 5, la 7 brate, si mi se parea ca imi aud alveolele pocnind una cate una. Iar azi inot chiar si un bazin intreg fara aer, si parca nu e asa de tragic.

8.Foamea de dupa inot nu se compara cu nimic. Oh, dragul meu frigider, ti-as scrie un imn de preamarire dupa fiecare sedinta mai lunga. Asta daca nu m-am oprit deja la gogoseria din drum si am scris acolo un elogiu. Sa nu credeti vreodata mitul acela cu inotul care slabeste caci e fals - ai mai multe sanse sa slabesti lucrand intr-o cofetarie, la divizia de eclere cu ciocolata! Inotul consuma putine calorii dar cere “tributul” inzecit. Zau ca nu stiu de ce …dar asa se explica de ce balenele sunt cele mai mari mamifere de pe pamant :)

9.Inotul  doare. Auci! Daca as avea o moneda pentru fiecare unghie rupta in despartitoarele de culoar, pentru fiecare julitura insangerata si deget indoit in bazin, pentru fiecare intepatura de meduza in mare sau fiecare bataie de la inceputul unui concurs de inot in ape deschise sau triatlon zau ca as putea sa imi cumpar o piesa nesimtit de scumpa pentru bicicleta.

10.Apa canta in urechile tale. Daca ai ureche muzicala, vei asista la un concert in cadrul fiecarui antrenament. E greu de explicat, dar apa “se aude” intr-un anumit fel atunci cand inoti. Fiecare brat este un sir simpatic de “blup” si “pang” si “swiii” care ma tine ocupata ore intregi. Iubesc muzica facuta de apa atunci cand trece pe langa urechile mele, este o adevarata capodopera. Singura exceptie este procedeul de “alunecare spate” unde mi se pare ca melodia nu are ritm (daca cineva l-a descoperit, sa mi-l cante si mie)

11.Un pic de lectura nu a stricat niciodata. Daca antrenamentul tau la inot contine doar …hm… inot, poate ca ar fi bine sa te apuci si de lectura. Traim intr-o era in care avem acces la informatie, si daca esti mai necoordonat, ajuta foarte mult sa vezi o descriere a tehnicii intr-un articol sau sa privesti o filmare subacvatica cu un inotator care face fix aceeasi greseala ca si tine. Oricat de mult repeti la bazin, oricat de mult incearca un om sa iti explice un procedeu de pe marginea bazinului, uneori ai nevoie de acel moment de evrica care vine doar din “studiul” in solitudine.  Recomand blogul asta unde am gasit explicatii mura-in-gura ca pentru anti-talente, poze, filmari si multe sfaturi foarte utile.

12.Inotul e cool. Dap, e un sport simpatic, lumea in general se minuneaza (si intimideaza) de indeletnicirile tale (ieri in sauna mi-a spus o tipa ca este foarte invidioasa, m-a vazut ea cum inot perfect (pfff!!….)), oamenii sunt super de treaba (si foarte zen, cred ca e de la alea cateva mii de ore de privit fundul bazinului) si endorfinele de dupa inot sunt cel putin la fel de gustoase ca acelea de dupa alergare. Chiar ma bucur mult ca in urma cu 2 ani am decis sa fac loc inotului in viata mea, vorba aceea …mai bine mai tarziu decat niciodata. 

Tags: 

Comentarii

Buna

In primul rand esti foarte simpatica! Am ras cu lacrimi!

In al doilea rand, cum te mentii in forma in perioadele cand nu poti sa mergi la bazin? Cum reusesti sa treci peste aceste perioade de timp? Gen menstruatie, e bolnav copilul si de la atatea nopti nedormite nu mai ai pic de energie pentru nimic etc.

Eu merg aproape zilnic sa inot sau cel putin incerc. Inot cam 1 km in 30 de minute, fara pauza. Uneori, insa, din motive obiective nu pot merge pentru o saptamana sau chiar doua. Si atunci se vede si se simte pauza asta. Evident, in mod negativ.

Multumesc frumos!

Bianca ...lucrurile sunt simple: incerc sa nu fac astfel de pauze pentru ca, asa cum ai zis, se simt imediat. Concret: nu exista "scuza" cu menstruatia pentru mine ...antrenamentele se intampla indiferent de ce zice calendarul ...exista suficiente solutii de protectie "waterproof" iar pentru dureri exista ibuprofen :). Daca exista alte motive de pauza (job, raceala, calatorii, famile, etc) atunci incerc sa mai "salvez" situatia cu exercitii pe uscat (cu extensorul, flotari, etc). Mult succes!

Adaugă comentariu nou

Plain text

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Reîncarcă Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.